Lena Petersson, vd på assistansbolaget Mellanhanden, har kunnat anställa flera timanställa efter en efterlysning i sociala medier. Foto: SVT/Hasse Holmberg/TT

Assistansbolag i Kalmar i kris på grund av corona – sökte hjälp via sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Ett assistansbolag i Kalmar sökte hjälp på sociala medier för att klara av personalbristen. Responsen blev stor, och nu tror vd:n Lena Petersson att de ska klara påfrestningarna.

Personer som behöver personlig assistans har ofta underliggande sjukdomar som sätter dem i riskgruppen för Covid-19. Dessutom behöver många hjälp dygnet runt, vilket blir problematiskt om assistenterna blir sjuka och stannar hemma.

– De behöver hjälp i princip 24 timmar om dygnet. De har ingen annanstans att ta vägen, säger Lena Petersson, vd på assistansbolaget Mellanhanden.

Bolaget arbetar på uppdrag av ett antal kommuner och Försäkringskassan. Ännu är inte personalbristen så stor att det orsakat problem, men Lena Petersson räknar med att det kommer bli värre.

Gensvar på nödrop

Lena Petersson valde att be om hjälp på sociala medier – med god respons. Tidigare anställda, deras anhöriga och helt okända personer erbjöd sin hjälp. Det faktum att Covid-19 inte fått bred spridning i Kalmar än ger företaget tid att förbereda sig.

– Nu har vi tid att låta de gå bredvid ett tag och lära sig, så det känns bättre nu varje dag, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.