Stefan Lund, vice ordförande i nämnden för lärarutbildningen på Linnéuniversitetet. Foto: SVT

Lärarutbildarnas kompetens ska ses över

Uppdaterad
Publicerad

Det går inte att införa ett enskilt ämne i lärarutbildningen som lär ut hur man ska använda digitala hjälpmedel i skolorna, menar ansvariga.

Enligt Dino Viscovi, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på Linnéuniversitetet, saknar lärarutbildningen en tydlig idé när det gäller pedagogiken kring lärandet om och med den digitala tekniken i undervisningen.

Stefan Lund är vice ordförande i nämnden som utformar lärarutbildningarna på Linnéuniversitetet i Växjö. Han menar att det är omöjligt att att införa ett enskilt ämne i lärarutbildningen som lär ut hur man ska använda digitala hjälpmedel i skolorna.

Ny teknik i skolan

– Det ryms inte en till kurs på lärarutbildningen, då måste man prioritera bort något annat. Vi tänker istället fortsätta försöka integrera de här frågorna i ämnesstudierna, så vi ser mer på det som en metodfråga, säger Stefan Lund.

Lärarna ska fortbildas

På Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar går drygt 2.500 elever för att utbilda sig till lärare – från förskola upp till gymnasienivå.

Dino Viscovi har framfört kritik, men även lärarstudenter är kritiska. Alexandra Alexandersson pekar på den ojämna kunskapsnivån kring IT-frågor hos lärarna på lärarprogrammet.

Stefan Lund säger att man ska se över lärarnas kunskaper, och fortbilda dem.

– Vi hoppas att det finns en plan för detta i varje ämne nästa år, säger Stefan Lund vice ordförande i nämnden för lärarutbildningen.

– Även källkritik är viktigt att man tar upp i respektive ämne, menar Stefan Lund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ny teknik i skolan

Mer i ämnet