När företaget började med e-handel 2020, låg andelen returer på omkring tio procent. I dag ligger den på strax över fem procent. En effekt av den ”hårdare” returpolicyn, som innebär att kunden betalar själv för returen.
Mer enhetliga storlekar
Men den låga returprocenten beror också på målgruppen som köper deras kläder, typen av plagg och att man jobbat aktivt med att göra storlekarna mer enhetliga och lättbegripliga, tror Jonas Karlsson.
– Köpmönstret är att man klickar hem väldigt mycket produkter och provar hemma.
Redan från starten har företaget satsat på en hållbar profil, med miljövänligare material i regnkläderna och man lagar plagg som returneras på grund av någon defekt istället för att skicka nya.
Returkostnad läggs på priset
Att titta på transporter av varorna var ett naturligt nästa steg. Att majoriteten av kunderna finns utomlands gör också returhanteringen dyr – något som i slutändan drabbar kunden.
– Då skulle vi behöva lägga den kostnaden på priset. Nu delar vi istället kostnaden för returer med kunden. Så det är en rättvisesak men också en miljösak, så man inte ska skicka tillbaka så mycket utan försöka välja rätt plagg.
En undersökning som SVT gjort visar att upp till 40 procent av alla e-handlade plagg i Sverige returneras.
Hör Jonas Carlsson berätta om hur e-handlare kan jobba för att minska mängden returer.