Foto: Kaisa Andersson

Efter alla bråk – Dädesjö skola görs om

Publicerad

Striderna kring Dädesjö skola i Växjö har rasat i ett år. Nu verkar det landa i att eleverna i årskurs 4-6 försvinner.

Bakom bråken finns en uppslitande flyttprocess initierad av skolan och Växjö kommun. Förra året ville kommunen flytta hela mellanstadiet till Braås skola eftersom klassen var så liten och det var svårt att hitta behöriga lärare (se faktaruta). Men när flera föräldrar överklagade flyttbeslutet, och fick rätt, valde kommunen att backa helt och låta alla elever bli kvar i Dädesjö.

Men nu verkar det ändå som om klass fyra till sex försvinner från skolan. På ett möte på tisdagen informerade kommunen föräldrarna om sina nya planer.

Johan Forsman är en av föräldrarna som stridit för Dädesjö skola, och han var med på tisdagens möte.

– De berättade att utredningen är klar och att man kommit fram till att det vore bäst om man gör om Dädesjö till en F-3:a. Skillnaden från förra gången är att de läst på så de har på fötterna denna gången, säger han till SVT.

”Måste säkerställa kvaliten”

Pernilla Tornéus (M) är utbildningensnämndens ordförande. Hon berättar varför kommun återigen kom fram till att mellanstadiet i Dädesjö måste bort.

– Utredningen visar att man inte kan säkerställa den kvalitet på utbildningen som krävs på mellanstadiet med det elevunderlaget och lärarläget som är nu, säger hon.

I det nya förslaget vill kommunen i stället bygga om skolan så att förskolan kommer in under samma tak. Pernilla Tornéus vill också trycka på att farhågorna om att skolan helt skulle läggas ner är obefogade.

– Vi tycker det är jätteviktigt med en skola i Dädesjö. Vi vill satsa genom att bygga ihop förskola med klass ett till tre. Det finns intresse att bygga bostäder i området, och då är det viktigt att det finns en skola, säger hon.

Frustrerade och provocerade

Johan Forsman säger ändå att många föräldrar känner sig frustrerade. Han menar att föräldrarna kommit med många förslag om hur skolan skulle kunna behållas som den är men att kommunen inte lyssnat.

– Många på mötet uttryckte sin frustration och kände sig provocerade. Vi har suttit i så många möten och pratat, men känslan är att de inte tagit in någonting.

Pernilla Tornéus säger att hon förstår frustrationen, men säger att hon i sin roll måste kunna garantera kvalitén.

– De säger att vi säger samma sak och inte lyssnar, men vi har så olika roller i detta.

– Sen ska man komma ihåg att alla föräldrar inte tycker likadant. Efter mötet kom det fram flera föräldrar och sade att detta var bra.

Dädesjö skola: Detta har hänt

Våren 2016 kallades föräldrarna i Dädesjö skola till ett möte med skolledningen. Skolan hade då ett par månader tidigare fått kritik från Skolinspektionen för att man inte kunde säkerställa att det fanns specialpedagogisk kompetens på skolan. Man hade ett hot om vite på en halv miljon kronor hängande över sig. Klassen var för liten, konstaterade rektorn och eleverna skulle flyttas och få gå i tre nystartade mellanstadieklasser i Braås skola, drygt en mil bort.

Beskedet möttes av protester både från föräldrar och elever, som fruktade att flytten var ett led i att lägga ner skolan helt. När det senare framkom att rektorn själv inte hade formell rätt att ta beslutet om flytten, hamnade i stället ärendet på kommunpolitikernas bord, och de gick på rektorns linje. I beslutet om flytten hänvisar utbildningsnämnden till ”betydande organisatoriska svårigheter” med att ha kvar eleverna i Dädesjö.

Men flera föräldrar överklagade, och fick rätt i Skolväsendets överklagandenämnd. Man får inte flytta på elever hur som helst, och kommunens flyttbeslut innehöll formella fel, var för allmänt hållet, och hade inte prövats individuellt, elev för elev, skrev överklagandenämnden.

När flera elever ändå inte fick flyttas valde kommunen att låta samtliga elever i klassen att gå kvar i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.