Stor last till Mörbylånga – 24 elbilar levererade

Uppdaterad
Publicerad

Fram till idag hade Mörbylånga kommun en enda elbil. Men idag levererades 24 splitter nya eldrivna bilar som ska minska utsläppen av koldioxid med 53 ton om året.

– Den här vägen skulle jag kunna köra i sömnen! Emelie Svendsén på hemtjänsten i Mörbylånga kommun rattar vant sin elbil runt i centrala Färjestaden efter att ha varit ”testpilot” i två år. Hon och kollegan Maud Arnehall har varvat mellan elbil och cykel – elcykel! – när de åkt hem till sina brukare. Båda är helt överens om betyget:

– Bilen har funkat jättebra. Den är tyst och snabb.

Men från och med idag är testbilen inte ensam. Idag levererades nämligen 24 elbilar till kommunen, så plötsligt var det rätt ont om parkeringsplatser runt kommunlokalerna i Färjestaden där Mörbylånga kommun hade bjudit till elbilsfest med ärtsoppa och många stolta tal. Överallt stod de små vita bilar med elsladdar. 

– Sommarens vattenbrist har gjort det tydligt att alla måste göra vad de kan för att motverka klimatförändringarna, säger Henrik Yngvesson (M), kommunstyrelsens ordförande.

De nya elbilarna är en medveten satsning på vägen mot att bli en helt fossilbränslefri kommun år 2025. Kommunens nuvarande bilpark släpper ut ca 380 ton koldioxid per år trots att personbilarna till 73 % är klassade som miljöbilar.

– Elbilen som hemtjänsten har testkört sedan februari 2015 har varit mycket populär, säger miljö- och klimatstrateg Elvira Laneborg. Med många täta starter och stopp är elbilar extra bra att använda här.

Hur långt kan man köra på en laddning?

Testförarna Emelie och Maud tittar på displayen i elbilen:

– Just nu är räckvidden 93 kilometer och då är batteriet ändå inte fullt.

Bilarna kommer att rulla över hela södra Öland med ”hemmahamn” i Färjestaden, Mörbylånga, Gårdby och Degerhamn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.