I klippet berättar skolans rektor, Maria Sjöstedt om hur betygen har påverkat föräldrarna. Foto: Stefan Jansson/SVT

Elever och personal nöjda: ”Man vet vad som krävs”

Publicerad

En av de totalt 14 skolor som har infört betyg från årskurs fyra ser flera positiva effekter. Inte minst har betygen lett till ett ökat engagemang hos barnens föräldrar. Ändå är rektorn tveksam till att det är en modell som passar alla skolor.

Emina Kosciak går i sexan på Pilängsskolan i Landskrona och hon berättar att hon blev stressad när hon fick sina första betyg i femman. Till att börja med låste det sig lite för henne.

– Men ändå var det bra för jag har höjt det nu, säger hon.

Marija Blekacic som går i femman på samma skola håller med och menar att de tidiga betygen hjälper eleverna att förstå vad som krävs.

I klippet hörs fler elever berätta om hur det känns att få betyg.

Märker inte av att eleverna blir stressade

När Skolverket gjorde en utvärdering av att betyg infördes i årskurs sex, visade att många elever ansträngde sig mer när de fick betyg. Men lärarna såg inga stora effekter på elevernas kunskaper och i vissa fall pekade de på att elever som har svårt att nå upp till kraven till och med gav upp när de fick betyg. 

Men det har Therese Tåge, som är lärare i årskurs fem, inte märkt av.

– Det är möjligt att det är så på andra skolor men vi har inte den betygshetsen, säger hon.

Tydligast effekt på föräldrarnas engagemang

Alla de lärare och elever som SVT pratar med på skolan har en positiv bild av införandet av betyg. Särskilt stor effekt har det enligt skolans rektor, Maria Sjöstedt, haft på föräldrarnas engagemang i hur det går för deras barn. 98 procent av eleverna har icke-svensk bakgrund.

– Många av de här föräldrarna kommer från en kultur där man ofta har betyg i tidigare åldrar. Och kunskapskraven i skolan är svåra för föräldrarna att förstå. Då blir det här med betygen tydligt för dem, säger Maria Sjöstedt som är rektor på skolan. 

Alla elever godkända på nationella proven

På de senaste nationella proven som genomfördes i årskurs sex hade alla elever godkänt, vilket Maria Sjöstedt kopplar ihop med införandet av betyg. Ändå är hon inte entydigt positiv till att försöket med betyg i årskurs fyra utökas. I klippet kan du höra henne utveckla sina tankar kring vad en skola bör tänka på innan de inför tidigare betyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.