Emina Kosciak går i sexan på Pilängsskolan i Landskrona och hon berättar att hon blev stressad när hon fick sina första betyg i femman. Till att börja med låste det sig lite för henne.
– Men ändå var det bra för jag har höjt det nu, säger hon.
Marija Blekacic som går i femman på samma skola håller med och menar att de tidiga betygen hjälper eleverna att förstå vad som krävs.
I klippet hörs fler elever berätta om hur det känns att få betyg.
Märker inte av att eleverna blir stressade
När Skolverket gjorde en utvärdering av att betyg infördes i årskurs sex, visade att många elever ansträngde sig mer när de fick betyg. Men lärarna såg inga stora effekter på elevernas kunskaper och i vissa fall pekade de på att elever som har svårt att nå upp till kraven till och med gav upp när de fick betyg.
Men det har Therese Tåge, som är lärare i årskurs fem, inte märkt av.
– Det är möjligt att det är så på andra skolor men vi har inte den betygshetsen, säger hon.
Tydligast effekt på föräldrarnas engagemang
Alla de lärare och elever som SVT pratar med på skolan har en positiv bild av införandet av betyg. Särskilt stor effekt har det enligt skolans rektor, Maria Sjöstedt, haft på föräldrarnas engagemang i hur det går för deras barn. 98 procent av eleverna har icke-svensk bakgrund.
– Många av de här föräldrarna kommer från en kultur där man ofta har betyg i tidigare åldrar. Och kunskapskraven i skolan är svåra för föräldrarna att förstå. Då blir det här med betygen tydligt för dem, säger Maria Sjöstedt som är rektor på skolan.
Alla elever godkända på nationella proven
På de senaste nationella proven som genomfördes i årskurs sex hade alla elever godkänt, vilket Maria Sjöstedt kopplar ihop med införandet av betyg. Ändå är hon inte entydigt positiv till att försöket med betyg i årskurs fyra utökas. I klippet kan du höra henne utveckla sina tankar kring vad en skola bör tänka på innan de inför tidigare betyg.