Nästa år väntas regeringen föreslå en ny infrastrukturproposition om nya satsningar på järnvägen. Region Kalmar län är beredd att skjuta till 500 miljoner. Foto: TT.

Besked idag – Region Kalmar satsar 500 miljoner på fossilfri järnväg

Uppdaterad
Publicerad

En kapplöpning om regeringens satsningar på järnväg pågår för fullt runt om i landet. Regionen Kalmar län kommer nu med tydliga besked och vill satsa 500 miljoner på modernisering av Stångådalsbanan och Tjustbanan. Totalt vill regionen att två miljarder satsas.

– Genom att vi vill detta gemensamt går vi fram enade och kan trycka på uppåt. Vi tror inte att det finns någon satsning som så snabbt kan komma igång som denna, säger regionrådet Angelica Katsanidou (S) på en presskonferens under onsdagseftermiddagen.

– Vi anser att det här är en jobbskapande åtgärd, säger regionrådet Malin Sjölander (M).

Ny nationell infrastrukturplan

I juni 2020 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för en ny nationell infrastrukturplan. Detta underlag blir startskottet för arbetet med den infrastrukturproposition som regeringen tänker föreslå riksdagen nästa år.

Under torsdagsmorgonen meddelade Region Kalmar län att man är beredd att satsa 500 miljoner på modernisering av Stångådalsbanan och Tjustbanan. Totalt vill regionen att två miljarder satsas.

– Det här skulle kunna ge sydöstra Sverige en helt fossilfri järnvägstrafik av hög kvalitet till 2030 till en låg kostnad. De tåg Region Kalmar län beställt kommer att kunna använda hybridteknik, alltså behöver inte hela sträckan vara elektrifierad, säger Karl-Johan Bodell, strategisk rådgivare inom regionstaben när det gäller tåg och infrastruktur.

Samtliga partier bakom förslaget

Samtliga partier i regionfullmäktige står bakom förslaget och nu börjar arbetet med att påverka berörda myndigheter och beslutsfattare på regional som nationell nivå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.