Aengelen Englund har gjort en djupdykning i hur sociala medier hanterar användare som har gått bort och deras anhöriga. Foto: TT/Jan-eric Lundberg

Så hanterar du konton efter anhöriga som gått bort

Uppdaterad
Publicerad

Om du inte har lösenordet till din anhörigas sociala medier-konton finns flera sätt att gå till väga för att ta bort profilen eller spara de minnen som finns där. Molnexperten Aengeln Englund förklarar hur.

Facebook

Facebook har en enkel process för efterlevande. Du fyller i ett formulär som heter ”Begäran om konvertering till minneskonto“ där du anger vilken Facebook-användare som har gått bort, när hen gick bort och helst ska man även bifoga en dödsattest eller en dödsruna. Processen kan gå så snabbt som en dag.

Som anhörig kan du då välja att radera profilen eller göra om profilen till en minnessida. Gör du profilen till en minnessida så kommer profilen inte komma upp i Facebooks aktuella flöden, till exempel I påminnelser om födelsedag. Som administratör för minnessidan har du också möjlighet att själv göra inlägg och ladda ner alla bilder, filer och inlägg personen har gjort i en stor fil.

Du kan själv förbereda för dina anhöriga genom att i Säkerhetsinställningar ange en facebookanvändare som är din efterlevande och får ta hand om ditt konto när du dör. För att få tillstånd att administrera kontot måste den anhöriga också vara Facebook-användare.
 

Instagram

Instagram ägs av Facebook och har därmed en liknande service för efterlevande. Kontot kan antingen raderas eller göras om till minnesprofil. Här har man däremot ingen möjlighet att ladda ner den avlidnes bilder som fil, ännu.
 

Google

Googlekonton, där exempelvis Gmail och Google docs, kalender och bilder ingår, går att komma åt som anhörig om personen med kontot har angett dig som efterlevande.

Det gör man genom att gå in på fliken ”Hantering av inaktiva konton”. Loggar man inte in på sitt konto på tre månader får den som angetts som efterlevande ett mejl där den får uppgifter så att den kan logga in på kontot.

Har den avlidne inte angett någon efterlevande är det svårare. Då måste du fylla i ett omfattande formulär, som bland annat ska översättas till engelska av en professionell översättare. Vill du ta del av pengar som laddats in i ett Googlekonto krävs bland annat ett domstolsbeslut i USA som slår fast att du är efterlevande.
 

Andra sociala medier

Snapchat, Whatsapp, Linkedin och iCloud-konton har mer eller mindre officiella processer för att ta bort en avliden användare. I vissa fall finns kontaktformulär för efterlevande, och i vissa fall kan man behöva kontakta företaget direkt med en förfrågan.
 

Molnexperten Aengeln Englunds bästa tips:

Få tillgång till lösenord på enklare sätt: ”Det finns enklare sätt att komma in på en anhörigs konto. Det lättaste är att du först försöker komma åt personens mejlkonto. Ofta kan personen vara automatiskt inloggad i sin mejl på datorn och i mobilen går man aldrig ur mejlen. Har du tillgång till den är det lättare att återställa lösenorden, eftersom sociala medier-konton då ofta är kopplade till den mejlen.”

– Tänk efter innan du raderar: ”Bestämmer du dig för att radera kontot är det mer eller mindre kört att få tillbaka. Där kan finnas åratal av bilder, filmer och inlägg man skrivit till varann. Tar man bort det så kanske man inte har foton kvar att visa för barn och barnbarn. Jag brukar alltid råda de jag pratar med att vänta lite med att radera, och att inte göra det när man är mitt i sorgen och i det som hänt.”

– Förbered dig: På flera sociala medier kan man ange en person som efterlevande. Gör man det så förenklar man processen för sina anhöriga att hantera ens konton efter ens död. Och fundera över om du vill att allt ska raderas eller inte: ”Det är värt att fundera på innan man kryssar i ett sånt alternativ. Kontot och det som finns kvar är ju inte kvar för din egen skull utan för dina efterlevande”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer