Sedan 2010 ligger gränsen för sjöfylleri på 0,2 promille, och sedan lagen ändrades har närmare 400 personer dömts för att ha kört båt onyktra. Men i Småland och på Öland är Kustbevakningens uppfattning att de flesta ändå sköter sig.
– De senaste åren har vi sett en förändring i beteende. När gränsen precis hade sänkts från 1,0 till 0,2 promille tog vi många för sjöfylleri men nu har folk blivit betydligt bättre på att hålla sig nyktra när de kör båt, säger Martin Asplund, styrman vid Kustbevakningen.
En av Kustbevakningen många uppgifter består av att kontrollera nykterheten bland båtförare. Besättningen på KBV 033, som just nu ligger för ankar i Kalmar, rör sig mellan Blekinge och upp längs Smålands- och Ölandskusten. Men för att kunna göra kontroller av nykterheten används en betydligt mindre båt än KBV 033.
– Vid högtider som exempelvis midsommar och större evenemang kan det hända att vi låter alla båtförare som finns i närheten blåsa. Annars handlar det mest om att kolla upp tips och även om att låta förare som åker fast för fortkörning blåsa.
Sjöfylleri
Sedan den första juni 2010 finns en fast gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Regeln gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.
Både den som framför fartyget och personer ombord, med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande, omfattas av reglerna.
Lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart.
För båtar under tio meter och båtar som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare.
källa: Kustbevakningen