Virserum i Kalmar län fick nya postnummer i början av mars. Kort därefter landade en faktura på 105 kronor hemma hos Henrik Teleman. Han hade inte räknat med att bilförsäkringen skulle öka i pris till följd av det nya postnumret.
– Det är ju ett jäkla sätt. Jag kan överleva 105 kronor extra men ingenting har hänt och risken har inte ökat, säger Henrik Teleman.
Han berättar också att han inte fått någon som helst information om prishöjningen innan han hittade räkningen i brevlådan.
Beror på tekniskt fel
Enligt Länsförsäkringar i Kalmar län beror situationen på ett tekniskt fel i försäkringsbolagets system, och Nils-Gunnar Thomsson, affärsområdeschef på Länsförsäkringar i Kalmar län, bekräftar att Henrik Teleman inte är den enda som fått en felaktig räkning.
– Vi har haft människor som ringt hit och med all rätt undrat vad det är som händer. Är det någon kund som fått den här tilläggsaviseringen så får de höra av sig till oss så ska vi rätta till det, för det är inte okej, säger han.
Kan bli nya avgifter ändå
Men hur många kunder som fått sin premie förändrad trots att de varken flyttat eller bytt bil vet inte Länsförsäkringar Kalmar. Därför menar de att de inte kunnat kontakta de som drabbats. Nils-Gunnar Thomsson berättar att den nya avgiften inte nödvändigtvis är felaktig, snarare att räkningen skickats ut vid fel tidpunkt.
– Man kanske skulle ha fått den ändå, men då på årsförfallodagen. Det finns också kunder som får sänkt premie och det finns mängder av argument som styr försäkringspremien. Vi skruvar ständigt i det här för att försöka följa risk kontra premie, berättar han.