Enligt en ny lag som trädde i kraft förra året är företag skyldiga att på ett tydligt sätt berätta om resenärers rättigheter vid buss- och tågresor. Det handlar bland annat om ersättning och prisavdrag vid förseningar.
– Konsumenterna har inte så bra koll på sina rättigheter. Då är det extra viktigt att de får rätt och tillräcklig information, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.
Brister i samtliga bolag
Konsumentverket granskade 25 företag som har buss- och tåglinjer kortare än 15 mil. Granskningen visade att samtliga bolag har brister i sin information.
– Jag tror att företagen vill göra rätt, men att det har varit svårt att tillämpa lagen, säger hon.
Länstrafiken i Kronoberg, Kalmar och Jönköping har alla brister i sin information och strider i vissa fall mot lagen.
– Vi tycker att vi har varit övertydliga i vår information om resenärers rättigheter till ersättning och prisavdrag, säger Rolf Andersson, kundcenter- och trafikledningschef på Länstrafiken Kronoberg.
Men ni har haft brister i er information enligt Konsumentverket. Vad gör ni åt det?
– Det känner jag inte till. Vi ska se över vad vi gjort fel, säger Rolf Andersson, kundcenter- och trafikledningschef på Länstrafiken Kronoberg.
Jurister följer upp granskningen
– Vi utgår från att bolagen kommer se över sin marknadsföring,villkor och anpassa det så det blir rätt. I höst ska vi följa upp granskningen och se om företagen rättat sig, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.
Om en resa befaras bli 20 minuter försenad har en resenär rätt till skälig ersättning med annan transport som bil eller taxi för att ta sig till slutmålet.
– Om du är i Stockholm och bussen inte kommer och det finns tunnelbana då är det kanske inte rimligt att ta en taxi, säger Sanna Jonasson jurist på Konsumentverket.
– Vi borde bli bättre på att informera resenärerna vid störningar i trafiken på ett snabbt och tillförlitligt sätt, säger Rolf Andersson, kundcenter- och trafikledningschef på Länstrafiken Kronoberg.