Foto: TT.

För kallt på tågen – resenär får ersättning

Uppdaterad
Publicerad

Länstrafiken Kronoberg rekommenderas att betala skadestånd till en resenär.

I vintras fungerade inte värmen i några tågvagnar som trafikerade sträckan mellan Växjö och Nybro, något Erica Olsson, 25, anmärkte för tågbolaget vid flera tillfällen.

– Det var kallt och betalar man flera tusen för att åka tåg tycker jag att det ska vara varmt, säger hon.

David mot Goliat

Bolaget bad henne att fylla i en resegaranti men någon vecka senare fick hon veta att resegarantin omfattade bara resetidsförändringar och inte temperaturen på tågen.

Erica Olsson vände sig då till ARN, allmänna reklamationsnämnden, med kravet på 1 300 kr i kompensation.

– Tågbolaget hade hjälp av advokat och jag trodde att jag var chanslös, men jag ville ha rätt, säger hon.

Skadestånd pga kvalitetsbrister

ARN rekommenderar Länstrafiken Kronoberg att betala 500 kr till Erica Olsson på grund av kvalitetsbrister, för ”bristande komfort i form av kallt inomhusklimat” och för att ”bristen medfört ett objektivt obehag av viss dignitet”.

En fråga om principer

Erica Olsson är nöjd med beslutet även om hon fick mindre än hälften av det hon hade begärt.

– Det är inte pengarna det handlar om utan att jag fått rätt, betalar man för en tjänst så måste det fungera, säger hon.

Vad ska du göra med pengarna?

– Köpa en vinterjacka.

Inomhustemperaturen i vagnarna låg kring fem grader varmt.

Nämndens beslut kan inte överklagas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.