• Viktigt meddelande:

    Kraftig rökutveckling från industribrand i Halmstad. Boende i närheten uppmanas att hålla sig inomhus och stänga ventilationen Läs mer

Marie Eriksson, historiker och lektor i socialt arbete på Linnéuniversitetet. Foto: Linneuniversitetet/Claudio Bresciani (TT)

Forskare: ”#metoo kommer att leda till förändring”

Publicerad

Sju av tio personer i Sverige tror att #metoo-kampanjen kommer att leda till förändring. Det visar en undersökning som SVT och Novus gjort tillsammans. Forskaren Marie Eriksson på Linnéuniversitetet är inne på samma linje.

Marie Eriksson är historiker och lektor i socialt arbete på Linnéuniversitetet. Hennes forskning kretsar kring våld mot kvinnor i nära relationer och hon ser att #metoo-uppropen redan skapat förändring i samhället.

– Frågan är hur varaktig och djupgående den här förändringen kommer att bli. Normer, attityder och liknande vet vi historiker kan ta lång tid att förändra när det gäller kön, sexualitet, våld och liknande. Samtidigt har den här kampanjen redan bidragit till att förändring har skett.

Ser likheter

Enligt Marie Eriksson är #metoo-uppropen unika då de spritts via sociala medier och nått många människor på väldigt kort tid. Men historiskt ser hon ändå likheter mellan #metoo-rörelsen och tidigare upprop från kvinnor.

–  Man kan bland annat se under 60- och 70-talen då den andra vågens feminister hade medvetandehöjande grupper för att synliggöra frågor som rör makt, kropp och sexualitet. De försökte omvandla det mest privata och personliga till något politiskt.

Driva frågor tydligare

Enligt Marie Eriksson skulle inte dagens upprop vara möjliga om inte kvinnor i historien redan satt den här typen av frågor på agendan.

– Det går att driva frågorna tydligare nu i ett förändringsperspektiv. Det har att göra med att kvinnor har gått före tidigare i historien, redan under 1700- 1800- och 1900-talen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet