Mona Larsson är beroende av färdtjänst. Hon känner sig stressad av att behöva samåka med flera resenärer samtidigt. Foto: Ricardo Garcia Canchaya

Fortsatt missnöje med Serviceresor Kronoberg

Uppdaterad
Publicerad

Transporter som inte dyker upp, förseningar och längre transporttider. Problemen med det nya databaserade bokningssystemet fortsätter.

Region Kronobergs nya bokningssystem som infördes den första juni i år har fått mycket kritik. Missnöjet från resenärer är fortfarande stort.

– Jag blir otrygg och nervös när det tar sådan tid. Jag tycker det ska skötas eftersom jag är rullstolsburen och beroende av färdtjänst, säger Mona Larsson.

Vill spara pengar

Färdtjänstens satsning på samåkning där flera personer hämtas upp i samma transport skapar ofta längre transporttider och ökad stress enligt Johan Lindahl som arbetar som boendestödjare vid Hov Västergård i Växjö.

På Region Kronoberg använder man samåkning som en lösning för att vara kostnadseffektiva. Men att det skulle skapa långa transporttider var okänt för ledningen.

– Det här kommer som en överraskning. Det är något vi behöver titta på tillsammans med de som använder systemet, säger Thomas Nilsson som är trafikdirektör vid Region Kronoberg.

Hoppas på förändring

Nu hoppas flera av resenärerna att Region Kronoberg på allvar kommer att förbättra systemet.

– Jag hoppas att det kan hitta en lösning snart. Det här är ohållbart för både förare och passagerare som använder tjänsten, säger Mona Larsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.