För snart två månader sedan väckte huskvarnaföretaget Betonghåltagarnas logotype en massiv kritikerstorm. Många menade att loggan var rasistisk. Men då sa ägaren Patrick Malmqvist så här.
– Jag tycker att det här är skitlöjligt. Det är ju inte något rasistiskt. Folk i Sverige bara letar efter fel och brister och ska gnälla och hitta kopplingar till saker och ting.
Patrick Malmqvist förklarade också att loggan var en lek med företagets slogan ”kvalitet rakt igenom”, där den förvånade kinisen tittade ut genom hålet som man borrat rakt igenom jorden.
Har lyssnat
Men idag är tongången en annan.
– Vi har lyssnat på kritiken och det som de klagade på. Det handlade om hartänder, snea ögon, gula öron, hatt och allting. Nu har vi ändrat till en gubbe, vem som helst. Det är ingen kines utan en gubbe med mustasch och en hatt helt enkelt. Sedan är det upp till betraktaren att bestämma vad det är för sorts människa vi har på bilden, säger Patrick Malmqvist.
Slår ifrån sig
Men redan har likheterna med den tidigare loggan tagits upp och krönikören Patrik Chi i Jönköpings-Posten frågar sig om Betonghåltagarna är besatta av att få in asiater i sin logga. Men Patrick Malmqvist slår ifrån sig.
– Även om det uppfattas som en kines av somliga så är det inte längre en nidbild av en kines. Jag är beredd att ta diskussionen med den som önskar.
Patrick Malmqvist har tidigare förklarat tanken bakom kinesen på loggan.
– Förr talades det om att den som gräver tillräckligt djupt kommer till Kina. Och det är det som är grejen – om en Kines dyker upp i hålet här så borgar det för kvalité hela vägen. Vi tyckte det var en kul grej.
Men nu tycker Patrick att det får vara nog.
– Den här gubben får det bli. Nu får de tjata hur mycket de vill.