– Syftet är säkra sjövägarna, göra sjöfarten säker. Att man ska kunna ruttoptimera till exempel en fartygsväg och hitta djupt vatten där fartyget drar mindre bränsle, säger David Sten, kapten på Jacob Hägg.
Drar mindre bränsle
Anledningen till varför ett fartyg drar mindre bränsle på djupt vatten är för att ju grundare det är, desto mer ökar vattenströmning under fartygets köl. Detta leder till något som kallas sättning, där fartyget får ett ökat djupgående och på så sätt drar mer bränsle.
Lastoptimeringen handlar om att ju djupare vatten, desto mer kan ett fartyg lasta, samtidigt som man har en säkerhetsmarginal för att undvika grundstötning.
– Man kan då lastoptimera, vet man hur djupt det är kan man lastoptimera och till ett optimalt djupgående, säger David Sten, kapten på Jacob Hägg.
Centimeterprecision
Metoden som används är en sofistikerad form av ekolod som kan mäta med cirka fem till sex centimeters felmarginal. Samtidigt registreras fartygets position via gps, vilket gör att datan över havsbottnen blir mycket precis.