Enligt studien från Karolinska Institutet är 30 trettio procent av eleverna på idrottsgymnasierna skadade varje vecka. De äter och sover för dåligt, samtidigt som de tränar för hårt.
– Det går i perioder, bekräftar Albin Månsson på friidrottsgymnasiet i Växjö. Ibland blir det för lite sömn och för mycket träning.
Albin, som själv haft en långdragen skada, får medhåll av Frida, Freja, Anton och Julia som också går på friidrottsgymnasiet. Deras gemensamma uppfattning är att skolarbetet ställer höga krav och att det är viktigt att hålla kontakt med kompisar, inte minst via sociala medier. Det blir en hög stressnivå för många elever som vill prestera bra i alla sammanhang. I studien uppgav särskilt flickorna att de kände mer stress.
TV: Se hela inslaget här
Studien som gjorts under tre år på 20 idrottsgymnasier i landet, bland annat i Växjö, Eksjö och Nässjö, har tittat på sömn, kost, stress, mental hälsa och livskvalitet. Resultatet visar till exempel att 43 procent äter för lite fisk, 39 procent äter för lite grönsaker och 20 procent äter för lite frukt.
– Det händer att man inte äter så mycket till lunch, säger Julia Frisk. Jag tror också att vi är sämre grundtränade när vi kommer till utbildningen än vad eleverna var tidigare. Det kanske kan vara en anledning till att vi blir skadade lättare.
LÄS MER: Så här har studien genomförts
Ser man till skadorna så rapporterade cirka 75 procent att de var allvarligt skadade vid minst ett tillfälle under året. Flickorna var oftare skadade och dessutom mer allvarligt skadade än pojkarna. Freja Richardson är precis på väg tillbaka efter en stressfraktur i foten som tvingat henne till begränsad träning under ett halvår.
– Jag har belastat foten på fel sätt. Visst hade jag kunnat förhindra att skadan blivit så allvarlig, men det är lätt att vara efterklok, säger hon.
Utanförskap
En viktig slutsats som forskningsstudien tar fram är att skadade elever ofta upplever en slags ”identitetskris” när de plötsligt inte kan delta i träningen som vanligt. Många upplevde ett utanförskap under rehabiliteringen när de plötsligt skulle rehabträna i en egen lokal och inte som vanligt med kompisarna.
Studien mynnar ut i ett antal tips till tränare och skolor där man bland annat tar upp att skadade elever vill bli mer inkluderade i gruppen. De bör också få medicinsk hjälp på ett enklare sätt.
Caj Bolö är tränare på friidrottsgymnasiet i Växjö. Han konstaterar att det skolan direkt kan göra är att individanpassa undervisningen ännu mer.