Per Wass, ordförande i Troja-Ljungby, har fått kritik för sitt uttalande om klubbens damhockey. Foto: SVT/Troja-Ljungby

Ilska efter uttalande om damhockey

”Oprofessionellt och brist på ödmjukhet”. Så kommenterar en förälder det uttalande som Troja-Ljungbys ordförande Per Wass gjorde om klubbens damhockeysatsning, ett uttalande som nu har väckt starka känslor.

Det var i onsdags som Troja-Ljungbys ordförande Per Wass kommenterade att klubben har ett damhockeylag: ”Viktigt och viktigt, det är ju något som ligger i tiden”, sa han till SVT Nyheter Småland i en artikel om att allt fler flick- och damhockeyspelare registrerats de senaste tre åren.

Flera föräldrar har reagerat på ordförandens bristande entusiasm. En som inte skräder orden är Jimmy Lönnetun, pappa till en 16-årig spelare i laget.

– Häpnadsväckande! Så osmidigt och tråkigt, säger han. Även om Per Wass  personligen tycker så här, så ska han inte säga det i rollen som ordförande. Det är oprofessionellt. Han ska istället lyfta framgångarna, till exempel att fem spelare redan återfinns i SDHL.

Jimmy Lönnetun menar att Per Wass idag ska vara ödmjuk och beklaga om han sårat någon genom sitt uttalande. Men Per Wass tar inte tillbaka vad han har sagt.

– Jag känner mig inte missförstådd och jag står för vad jag har sagt. Jag är besviken över att det kommer så mycket kritik från olika håll, att föreningen inte gör det och inte det... istället för att vara nöjda med att vi har tagit fram ett damlag. Föräldrar har alldeles för bråttom. Det måste få ta sin tid att bygga upp en verksamhet.

”Får stå för honom”

En annan som är kritisk till uttalandet är Emelie Ederfors, styrelseledamot i Smålands ishockeyförbund och aktiv i Åseda IF:s damhockey. Och som aktiv spelare i Karlskrona möter hon också Troja-Ljungby på isen.

– Jag tycker det är väldigt synd att en så stor föreningen som Troja har en så tråkig attityd till sitt damlag, säger hon.

Morgan Johansson, domare i SHL och den som startat upp damlaget i Troja-Ljungby vill inte kommentera uttalandet.

– Det får stå för honom. Själv är jag är jättestolt. Det är fantastiskt att vi har ett damlag i Troja, säger han till SVT Nyheter Småland.