– Det hela handlar om att man inte ska hamna in situationen och det är det som eleverna får öva på, att undvika att ta risker när de är ute och kör, säger hon.
Kravet på vinterdäck gäller från 1 december om det är vinterväglag. Så om det fryser på innan dess finns risken att många fortfarande kör med sommardäck och överraskas av halkan.
– Men det är ju redan halt och ett sommardäck klarar ner till ungefär sju plusgrader. Sedan kan det börja slira, säger Harriet Isaksson.
Hastigheten livsavgörande
Men trots vinterdäck så är det hastigheten som är absolut mest avgörande och det gäller att anpassa hastigheten efter väglaget.
– Ja så är det, och det kan räcka med fem kilometers ökning, säger Harriet Isaksson.
Låt säga att jag kör i 90 kilometer i timmen och behöver tvärbromsa på halt väglag. Hur stor blir skillnaden i bromssträckan då i jämförelse med sommarväglag?
– Då kan bromssträckan bli mellan nio till tio gånger längre. Det är mycket det, säger hon.
Påverkar eleverna
Övningarna på banan överraskade eleverna från en trafikskola som hade halkkörning den här dagen. Gustav Persson var en av dem.
– Jag var inte alls beredd på att det skulle skena så mycket. I nåt moment skulle vi bara öka med fem kilometer i timmen och situationen förvärrades ju betydligt. Jag trodde inte att det skulle ha så stor påverkan.
Kommer det att påverka din körning sedan när du får ditt körkort?
– Ja absolut, det kommer det, säger han.