Sophie Rålin i Växjö driver Kalashjälpen tillsammans med sin familj. Foto: TT/SVT

Hon fixar kalas för den som inte har råd

Uppdaterad
Publicerad
Sedan i september driver Sophie Rålin i Växjö med familj den ideella verksamheten Kalashjälpen. Syftet är att hjälpa människor med små ekonomiska marginaler att ordna kalas och uppvaktningar.

Det var i somras som Sophie Rålin i Växjö träffade en kvinna på stan som hade det svårt ekonomiskt med att fixa sin sons studentfest.

– Då tänkte jag att här skulle jag kunna hjälpa till, säger hon om sitt initiativ att starta den ideella verksamheten Kalashjälpen.

Tårta och ballonger

Idén bygger på att människor med små ekonomiska marginaler ska kunna ställa till med kalas. Det kan handla om allt ifrån barnkalas till studentuppvaktningar. Den som vill be om hjälp skickar en förfrågan till Kalashjälpen i sociala medier. Hjälpen kan sedan bestå av till exempel en tårta eller ballonger eller kanske ett presentkort att ge bort.

Tillsammans med sina två döttrar Maja Holgerson-Rålin och Madeleine Nyhlén och sin svärdotter Viktoria Hulting driver Sophie Rålin Kalashjälpen som nu hållit på sedan i september.

Alla fyra har en tydlig drivkraft för att ideellt syssla med detta.

– Det är att möta glädjen hos människor vi hjälper. Den är så fin och det är därför vi gör det, säger Madeleine Nyhlén.

Se hela inslaget här

Uppmanar människor att våga

Hjälpen finansieras genom sponsorer som skänker saker som sedan kan användas vid kalasen. Och så får de bidrag från privatpersoner som vill hjälpa till. Om det finns någon gräns för hur många människor Kalashjälpen kan hjälpa vet Sophie Rålin i dagsläget inte.

– Vi som hjälper måste ju hinna med det. Vi hämtar och lämnar saker och allt tar tid. Men jag vill uppmana människor att våga be om hjälp. Vi har märkt att det är lite skambelagt att göra det, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer