Svenska skattebetalare har betalt över sex miljarder kronor för att kalka sjöar och vattendrag sedan 70-talet. Men tack vare minskade utsläpp och effektivare metoder har mängden kalk som behövs halverats de senaste 20 åren.
Men kalkningen blir dyrare att genomföra, inte minst på grund av det ökade priset på drivmedel till båtar och flyg.
– Inför 2022 är det från flera leverantörer aviserat stora kostnadsökningar. Ökningen varierar mellan cirka 6,5-10 procent, säger Erik Boström, utredare på HaV.
Statsanslaget till kalkning av sjöar och vattendrag har legat på samma nivå sedan 2013. Under 2021 fick myndigheten skjuta till 25 miljoner kronor.
Enligt honom har ett par länsstyrelser i Sverige aviserat att de har brist på pengar även nästa år. Om anslaget till kalkning kommer ändras, är inte beslutat.
Minskar kalk
Redan nu är flera länsstyrelser tvingade till besparingar – genom att dra ner på kalkningar eller uppföljning. I Region Kronoberg uppger handläggarna att det saknats ungefär 700 000 kronor i år.
– Vi har löst det genom att minska kalkningen på stora våtmarker och sjöar som kalkats mycket. Än så länge har vi inte sett några negativa effekter, säger Anders Ahlström, kalkningshandläggare på länsstyrelsen Kronoberg.
2020 prioriterades Holmasjön i Växjö bort på grund av brist på medel. Se mer om sjön här:
Försenad plan
En ny nationell plan för kalkningsverksamheten i Sverige skulle bli klar 2021 men är försenad med ett år, uppger HaV för SVT. Orsaken är en ambitionshöjning, den nya strategin ska innefatta tydligare mål.
Men den försenade planen orsakar också viss oro.
– När de väl har skrivit planen tar de kanske också fram pengar på en nivå som är rimlig, säger Anders Ahlström, kalkningshandläggare på Länsstyrelsen Kronoberg.