2017 dog nio personer i trafiken i Kalmar och nio i Kronoberg. Av dessa var 16 män. I Kronoberg var samtliga dödsfall män. För tio år sedan var dödssiffran i Kalmar 12 personer och i Kronoberg 19.
Värst i Jämtland
Sett till antalet invånare ligger Kronoberg i toppen av statistiken. Med 4,6 döda i trafiken per 100 000 invånare är länet det fjärde mest olycksdrabbade. Kalmar återfinns på plats sex med 3,7. Värst är det i Jämtland där motsvarande siffra var 7,7. Säkrast var det i Gävleborg där siffran var 1,0.
– På nationell nivå hade vi i fjol färre dödsolyckor än vi haft sedan 1940-talet. På regional nivå är det så små siffror det rör sig om att faktorer som trafiksäkerhetsåtgärder, trafikflödet och omvärldsfaktorer som väder, befolkningens åldersstruktur och ekonomiska konjunkturen kan påverka antalet dödsolyckor ett visst år väder, åldersförändringar i befolkningen, ekonomi och förändringar av vägarna kan påverka antalet dödsolyckor ett visst år, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
De vanligaste olyckstypen på nationell nivå är singelolyckor med motorfordon.
– Den typen av olyckor håller på att öka och det gäller vägar med hastighetsbegränsningar mellan 70 och 90, så det är vägar som är extra viktiga att se över, säger Khabat Amin.
Fem cyklister dog
På kommunala vägar är det generellt dödsolyckor med cyklar inblandade som ökar. I Kronoberg och Kalmar var det totalt fem cyklister som dog i fjol.
Trafikverkets mål är högst 220 omkomna i trafiken år 2020.