Ett sällskap missade utropet om att butiken skulle stänga. Plötsligt befann de sig instängda i den stängda butiken. Foto: SVT

Kunder blev inlåsta i blomsterbutik i Växjö

Uppdaterad
Publicerad

Shoppingturen till blomsterbutiken i Växjö blev inte riktigt vad Lena Gustafsson och hennes sällskap tänkt sig. När de skulle betala upptäckte de att butiken stängt – och att de var inlåsta bland växterna.

– För vår del är det mest en rolig historia, säger hon.

Blomsterlandet i Växjö stängde klockan 17. Men sällskapet som befann sig i butikens uteavdelning missade utropet att butiken skulle stängas. De blev inte heller upptäckta av personal som gick rundan i butiken.

– Det var jag och min syster och hennes son. Vi gick och tittade på grejer på deras uteavdelning och handlade och när vi skulle gå in tillbaka och betala så var dörren in till butiken låst och lamporna inne var släckta och musiken i högtalarna var på, säger Lena Gustafsson från Åseda till SVT.

Ingen där

De bankade på dörrarna men fick inte tag på någon som kunde öppna.

– Det fanns ett larmnummer man kunde ringa men det gick ingen nöd på oss så vi ringde till Willys i stället som ligger bredvid och deras personal kunde sen ringa och få tag på folk som kunde hjälpa oss, säger Lena Gustafsson.

Den tog en stund innan de fick hjälp ut.

– Vi kom inte ut förrän 17.40. För vår del är det mest en rolig historia, jag postade på Facebook att vi var inlåsta så mina vänner fick sig ett gott skratt och sen har inlägget spridits, säger Lena Gustafsson.

”Får inte hända”

Butikschefen på Blomsterlandet Niklas Andersson säger till SVT att han är ledsen över det inträffade.

– Det är en stor miss och det får inte hända. Men de hade stått i en hörna på vår uteavdelning och personalen som gick rundan innan stängning missade dem. Vi har stora ytor med höga buskar och skrymslen, vi ska nu se över hur det ser ut så det inte händer igen, säger Niklas Andersson.

Den här händelsen var Smålandsposten först att berätta om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.