– Att 1177 har långa väntetider när det råder en krissituation är inte acceptabelt, anser oppositionsrådet Malin Sjölander (M).
Sjölander kräver nu att landstingsrådet Lena Segerberg (S) svarar på om hon anser att väntetider på över 30 minuter är acceptabelt i en krissituation.
Chatt och mejlkontakt
När den giftiga röken spred sig i Kalmar fick köpcentret Giraffen, flera företag och bostäder evakueras, men de som hade andats in röken och var oroliga fick vänta länge när de ringde 1177. Därför anser moderaterna också att det måste bli enklare att kontakta sjukvårdsrådgivningen på fler sätt än med telefon.
– Den här situationen som nu uppstod i Kalmar visar väldigt tydligt att 1177 måste hänga med i tiden och kunna erbjuda chattfunktioner och kontakt via e-post. Det hade säkert underlättat för väldigt många människor, säger Malin Sjölander.
Evakueringsplats saknades
Även säkerhetssamordaren på Kalmar kommun Peo Carlsson anser att de behöver bli bättre på att informera medborgarna.
– Vi saknade en plats att ta de evakuerade till och vi var inte tillräckligt bra när det gällde att informera om branden. Det är väldigt viktigt att informera i samband med en utrymning, säger Peo Carlsson, till P4 Kalmar.