Foto: TT/Jan-Eric Lundberg

Klart för ny motorbana i Ljungby

Uppdaterad
Publicerad

Ljungby motorklubb får grönt ljus från kommunen att bygga Ljungbys första motorbana på 65 år – med plats för både rallycross, folkrace och crosskart.

– Det här känns jättebra, det här har vi längtat länge efter, säger Hans Karlsson, ordförande i Ljungby Motorklubb.

1000 meter lång bana

Den nya motorbanan, som kommunen nu godkänt bygglovet för, kommer att ligga fyra kilometer norr om Ljungby. I dag är platsen ett skogsområde, men när allt är klart ska här ligga en 1000 meter lång bana lämplig för både rallycross, folkrace och crosskart.

– Det kommer att krävas mycket ideella krafter för att bygga banan och röja undan skog, som vi beräknar kan kosta från två miljoner kronor och uppåt. Vi räknar både med sponsorpengar och bidrag ur fonder, säger Hans Karlsson.

”Stort intresse för motorsport i Ljungby”

Kommunens beslut innebär att motorklubben i Ljungby får sitt första egna hem på drygt 60 år: Den motorbana klubben körde på tidigare lades ner på 1950-talet.

– Det har länge funnits ett stort intresse för motorsport här i Ljungby. Vi har många tävlande i klubben och när den här banan är byggd så kan de träna på en egen bana och slipper att resa. Vi kan också bredda vår ungdomsverksamhet.

Tanken är att börja bygga så snart som möjligt. Men innan man startar inväntar klubben eventuella överklaganden.

Ligger där järnväg planeras

Motorklubben har fått vänta två år på sitt bygglov; beredningen av ärendet drog ut på tiden eftersom Trafikverket har behövt uttala sig i frågan. Den nya motorbanan ska nämligen ligga nära den plats där den planerade höghastighetsjärnvägen ska gå genom Ljungby kommun.

Beslutet om en ny höghastighetsjärnväg är dock ännu inte fattat och kan komma att dröja, enligt Trafikverkets bedömning, och därför kan även myndigheten ge den nya motorbanan grönt ljus.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.