Ljungby – Hjälpsam teletekniker fick sparken

Uppdaterad
Publicerad

En teletekniker på serviceföretaget Relacom i Ljungby har blivit uppsagd från jobbet för att han snackade för mycket med en Teliakund.

Telia skickade ut teleteknikern från Relacom för att till Bo Åkesson, som var missnöjd med sin fasta mobil. Han frågade teleteknikern om det inte skulle gå att installera fast telefon, eftersom en telefonstolpe ändå står strax utanför huset.

– Han tittade på stolpen och så sa han till mig att det är inga problem, som han såg det, berättar Bo Åkesson.

Snackat för mycket

Bo Åkesson tyckte att teleteknikerns upplysningar var god kundservice, men det höll inte Telia med om. De ansåg att teleteknikern stört deras kundrelationer, och drog därför in hans tillstånd att jobba i Telias nät.

Två veckor därefter, sa Relacom upp honom med motiveringen att han snackat för mycket.

Protester från facket

På facket är man mycket kritisk till det inträffade.

– Uppenbarligen försöker man mörka möjligheter att få trådburen telekommunikation. Så till den milda grad att det faktiskt resulterar i att man vill ha en människa uppsagd. Det indikerar ju att Telia försöker med alla medel att sälja in de här mobiltelefonerna, säger Roger Johansson, ombudsman SEKO Sydöstra.

När facket protesterade tog Relacom tillbaka uppsägningen av teleteknikern, men lämnade istället in en ny. Nu med motiveringen arbetsbrist, vilket facket också bestrider.

Relacom har avböjt att kommentera fackets kritik med motiveringen att företaget inte uttalar sig offentligt om enskilda personalärenden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.