Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Idrottsläraren Åsa Byström peppar eleverna under de extrainsatta passen. Foto: SVT

Här är klassen som har idrott varje dag

Publicerad

Nästa läsår införs mer timmar idrott och hälsa i grundskolan. Men på Åkerboskolan i Löttorp på Öland har eleverna redan mer idrott sedan många år tillbaka.

Som vi berättat tidigare i veckan så utökas antalet timmar i ämnet idrott och hälsa i grundskolan med 100 timmar från och med nästa läsår. Beslutet har kritiserats eftersom det inte finns tillräckligt med lärare och svårt att få tider i sporthallar.

Har redan infört mer idrott

Men på Åkerboskolan i Löttorp på Öland infördes 50 minuter extra gymnastik i veckan redan för tio år sedan för eleverna i årskurs 3-9.

– Man har tagit timmar från något som heter ”skolans val”. De timmarna får vi göra vad vi vill med på skolan och då gjorde skolan det här valet för 10-15 år sen att sätta in 50 minuter extra idrott, säger Åsa Byström idrottslärare.

”Eleverna är piggare”

Men eleverna i årskurs 5 har från och med det här läsåret idrott på schemat varje dag. Det pågår nämligen ett pilotprojekt där eleverna två gånger i veckan kör pulsbaserad träning i trettio minuter. Sen har eleverna idrott 50 minuter tre gånger i veckan.

– Eleverna är piggare. Förut kunde elever vara trötta på morgonen, men nu blir de pigga tack vare gympan, säger idrottsläraren Åsa Byström

Pulsträningen går till så att eleverna får ett pulsband runt midjan som mäter pulsen, den mäts sedan och visas på en skärm under lektionen. Tanken är att eleverna ska komma upp i en puls på 70-80% av sin individuella maxpuls för att få effekt av träningen.

Pulsbanden kunde bli verklighet tack vare att föräldrar gick ut och skaffade sponsorpengar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Mer idrott i skolan

Mer i ämnet