Avslappningsmusiken sätts igång. En CD-skiva med en avslappnande flöjt i lätt reverb ljuder från en gammal apparat. Några sitter framåtlutade och var och en har en kompis som står bakom och masserar. Efter några minuter roterar dom som valts ut att massera och byter till en ny kompis.
– Vi har utvecklat den här övningen så att alla masserar alla. Man slår eller mobbar sällan någon som man masserat, säger läraren Marianne Henriksen.
Sedan 2006 har skolan jobbat med stillhet och massage i de flesta klasser.
Forskningsprojekt
Allt började som ett samarbete med forskaren Yvonne Tärjestam, på Linnéuniversitet, som letade klasser till ett forskningsprojekt. Det projektet pågick i åtta veckor. Men både elever och lärare tyckte om övningarna så mycket att man sedan dess har fortsatt.
– Ser man den vardag både vi och eleverna lever i så går allt snabbare och snabbare där stillhet och lugn och ro är en bristvara, säger hon.
– Det handlar lite grand om ta kontroll över sina tankar. Ett sätt att få det tyst i hjärnan och att inte fastna eller haka upp sig i någon tanke utan kunna släppa iväg dom, säger Marianne.
Har ni sett ett bättre skolresultat?
– Vi har inte kunnat mäta på det sättet. Men vi har helt klart sett att elever mår bättre. Och dessutom antalet mobbningsanmälningar minskat.
– Jag tycker att det är rätt stressigt i skolan så det här är bra. Ibland när jag blir ”hajpad” på fritiden brukar jag använda övningarna från skolan också, säger Olle Sjöberg.