I genomsnitt görs det ett tiotal inbrott varje dygn, året om, i Kronobergs län. Bara två-fem procent av inbrotten klaras upp och det är också svårt för polisen att härleda stöldgodset till ägaren. Men nu startas en stor kampanj för stöldmärkning av Länsförsäkring Kronoberg och Stöldskyddsföreningen som ska nå ut till 40 000 privatpersoner, företag och lantbruk i länet.
Större otrygghet
– Vi upplever att det har blivit en mycket större otrygghet hos våra kunder i länet. En otrygghet på grund av att man är osäker på om man ska få behålla sina ägodelar när man är borta över helgen eller bara om man är och handlar, säger Fredrik Daveby, vd Länsförsäkring Kronoberg.
Syns i UV-ljus
Kampanjen handlar om att erbjuda Stöldskyddsföreningens produkt mikropunktmärkning som stryks på den produkt man vill märka. Märkningen syns i UV-ljus och varje punkt innehåller ett ID-nummer som återfinns i ett register som även polisen kan söka i.
– Vår förhoppning är dels att brotten ska minska men också att vi ska kunna återplacera hittat gods, för det är ett enormt problem för oss i dag. Vi hittar mycket grejer i olika sammanhang men vi kan inte konstatera vem de är stulna ifrån, säger Robert Loeffel, kommunikationschef vid polisen i Kronoberg.