Hittills har det inte funnits några regler och varje skola har fått välja hur de vill kartlägga nyanlända elevers skolkunskaper för att kunna placera dem i rätt årskurs. Men från och med årsskiftet blir det lag på att kartläggningen ska göras på samma sätt på alla skolor.
Johan Wingren är rektor på Dackeskolan i Tingsryd och när vi kommer på besök har han ett av sina integrationsmöten med den personal som jobbar med Dackeskolans nyanlända elever.
– Nu finns det ett ganska tydligt kartläggningsmaterial. Tidigare har valt hur vi skulle göra men nu är det mer tydligt beskrivet vad vi ska testa och hur vi ska göra, säger han till SVT Nyheter Småland.
Tiden ett stressmoment
Proven är uppdelat i tre områden och varje del tar 70 minuter att göra. Det är betydligt mer tid än det i dag tar för Dackeskolan att kolla nyanländas kunskaper.
– Tiden i sig är ett stressmoment men jag hoppas att det nya blir mer gediget och grundligt. Även om jag tycker att vårt kartläggningsmaterial är bra så är det positivt att ha ett material som är gemensamt för alla skolor, säger Mimi Hall som är lärare i svenska som andraspråk på Dackeskolan.
Lärarbristen stor utmaning
Johan Wingren väntar sig ett stort mottagande av nyanlända elver nästa år och med den nya kartläggningen behöver han involvera fler lärare i arbetet än tidigare.
– Lärarbristen är vår stora utmaning just nu och just i arbetet med nyanlända så är det modersmålslärare, studiehandledare och lärare i svenska som andraspråk som behövs och de är kluriga att hitta. Men vi jobbar hårt på att få ihop det, säger han till SVT Nyheter Småland.
Den nya lagen som börjar gälla från 1 januari innebär också att en definition av begreppet nyanländ införs. Som nyanländ räknas den som gått i svensk skola i mindre än fyra år och som har börjat efter att hen fyllt sju år. Dessutom införs det en regel som säger att en elev inte får gå i så kallad förberedelseklass i mer än två år.
KARTLÄGGNINGEN – SÅ FUNKAR DET
Kartläggningsmaterial som skolorna fått är uppbyggt i tre delar. De två första delarna är obligatoriska och fokuserar på elevens språk, tidigare skolerfarenheter men också på förståelse av text och matematikisk tänkande. Den tredje delen är ett komplement som bedömer elevens kunskaper och tankar i andra skolämnen.
Del 1: Språk och tidigare erfarenheter
Del 2: Litteracitet och numeracitet
Del 3: Ämneskunskaper