Foto: SVT

Sjukskrivningar stoppar hembesök för nyblivna föräldrar

Publicerad

I somras slutade Norrlidens familjecentral att göra hembesök hos nyblivna föräldrar. Trots att de nationella riktlinjerna för barnhälsovård säger att antalet hembesök istället ska utökas.

Och förklaringen till att det inte blivit några hembesök är att det varit många sjukskrivningar bland personalen.

– Vi har helt enkelt inte hunnit göra hembesök, utan föräldrarna får komma hit istället, säger Karolina Johansson som är sjuksköterska på Norrlidens familjecentral i Kalmar.

Att nyblivna föräldrar i området inte fått hembesök på mer än ett halvår tycker hon är tråkigt.

– Det är ju jätteviktigt med hembesök och vi vill väldigt gärna göra det men som det har sett ut nu så har vi varit tvungna att ta bort just det, för att vi ska hinna med, säger hon.

”Hembesök hade underlättat”

På väg in till familjecentralen träffar vi Helene Pernkvist, hon är alldeles nyförlöst och på sin arm har hon sin tio dagar gamla dotter. Hon snubblar till lite lätt mot en snöklump på vägen. Hade hon bott någon annanstans hade hon kunnat få ett hembesök, men nu har hon inte erbjudits det.

– Det hade ju varit smidigare att få hembesök istället för att ge sig ut. Jag har en tvååring hemma också och det är sista dagen jag har hjälp hemma och eftersom jag blivit snittad och har svårare att ta mig ut, så hade det underlättat med ett hembesök, säger hon.

Behövs mer personal

– Sen tror jag att det är bra att personalen får se hemmiljön. Jag tror kanske inte att alla har det så bra hemma och då får de ju se den delen också, säger hon.

Och det håller Karolina Johansson med om.

– Visst är det så. Det är viktigt att träffa familjerna i hemmiljön och naturligtvis är det en fördel för familjerna att slippa ta sig ut med sitt nyfödda barn.

Exakt hur många familjer det handlar om som inte erbjudits hembesök är oklart, på familjecentralen uppskattar man att det rör sig om ungefär 75 familjer.

– Och det är väldigt tråkigt att det blivit så här, men vi jobbar på så gott vi kan och det är på gång att det ska bli en lösning, så vi hoppas att det snart blir  bättre.

Vad är lösningen konkret?

– Lösningen är ju mer personal, och det ska vi få, men inte riktigt ännu, säger Karolina Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.