Det handlar om hundratals utlandsresor om dagen. Telefonen ringer hela tiden.
– Nu var det några från Gällivare som skulle ner till Schweiz. De ville väl byta de svenska fjällen mot andra berg, skrattar Ivar Karlsson.
”Förseningar på Sicilien?”
Samma personal som säljer biljetter till lokaltrafiken sköter exempelvis bokningar av sittplatser i Italien. Det kan bli tvära kast mellan uppgifterna:
– I påskas ringde någon och undrade om bussarna gick mellan Påryd och Ljungbyholm i snöovädret. Samma dag undrade en annan om jag kunde ta reda på om det var några förseningar i tågförbindelserna mellan två små stationer på Sicilien, säger Ivar Karlsson.
Kunde du lösa det?
– Ja, jag känner folk i Ljungbyholm, så där kunde jag ta reda på vädret. Och när det gällde Sicilien var det inget större problem. Vi kan gå in i systemet och följa hur ett italienskt lokaltåg tar sig fram...
Fullt ös bakom kulisserna
Det är full aktivitet i det lilla rummet bakom den vanliga resebutiken på stationen i Kalmar. Fem personer jobbar med utlandsbeställningarna. Tempot är högt, man hinner knappt svara i telefon. Säkraste sättet att få kontakt är att maila, påpekar delägaren Mia Petersson.
Senaste beställningen?
– Det var en mamma som ville åka tåg till London med sin dotter. Det är rätt typiskt för i år. Det går trender i resmål. Förra året ville man till södra Spanien.
Klimathänsyn och sociala medier
Klimatmedvetandet har slagit igenom, menar de som jobbar på resebutiken i Kalmar. Människor har insett att det går bra att ta sig fram utan att förstöra miljön och budgeten.
– Sista åren har utlandsresandet ökat stadigt. Men i år har det blivit en explosion. Det verkar som om mun-till-mun-metoden och sociala medier har haft en enorm betydelse.
Anledningen till att folk från hela landet vänder sig till Kalmar är att så få andra säljer utrikesresor med tåg. SJ slutade för flera år sedan, då var fältet fritt för den som ville satsa. Och det ville Kalmar.