• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Arvidsjaur, Norrbottens län. Det brinner kraftigt i en butik i centrala Arvidsjaur, med rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Norrbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En annons med pro-israelisk propaganda rullade på Västerviks-Tidningens hemsida. Hör tidningens chefredaktör om händelsen. Foto: SVT

Pro-israelisk annons rullade på Västerviks-Tidningens webbsida: ”Kom in under radarn”

Uppdaterad
Publicerad

På torsdagen kunde besökare till Västerviks-Tidningens webbsida se en annons som på ett dramatiskt sätt propagerade för Israel i kriget mot terrorklassade Hamas – utan att tidningens ansvariga visste om det.

Västerviks-tidningen har som de flesta tidningar videoreportage på sin hemsida. Innan klippen startar rullar reklam, och det var här den oönskade annonsen dök upp.

I annonsen, som inte hade någon avsändare, propageras det mot Hamas till dramatisk musik.

Ingen mänsklig moderering

Tidningens ansvariga var helt ovetande när SVT ringde för att ställa frågor. Kort därefter spärrades annonsen.

– Det är smuts som kommit in i systemet. Den kom in under radarn, säger tidningens chefredaktör Olov Trysberg.

– Den levde inte upp till våra regler för politisk annonsering, eftersom den saknade avsändare och att den primärt talade om en motparts agerande och inte la fram sin egen sak, fortsätter han.

Tidningen använder sig sig av ett system med programmatiska annonser (Se faktaruta), där det inte finns någon mänsklig moderator som kontrollerar vilka annonser som syns.

VT är inte den första webbtidningen som har drabbats av liknande annonser. I mars berättade P3 att modemagasinet Elle drabbats av en liknande incident.

Programmatiska annonser

Programmatiska annonser är annonser som är automatgenererade baserat på användarens beteendemönster online. Annonserna genereras till exempel utifrån vilka webbsidor man besökt och vilka varor man tidigare köpt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.