Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

På Sverigeförhandlingen beklagar man att Region Kronoberg inte vill skriva på avtalet. Foto: Arkivfoto: TT

Region Kronoberg skriver inte under om höghastighetsbanan

Region Kronoberg är inte nöjda med det förslag som Sverigeförhandlingen presenterat om hur höghastighetsbanan ska dras – där regionen inte får en enda station. Efter ett flertal möten har nu regionen valt att inte ställa sig bakom projektet.

– Vi ser ju liksom ingen anledning att vi ska skriva på, säger Robert Olesen (S), vice ordförande i regionstyrelsen.

Han är den som haft de senaste telefonmötena med Sverigeförhandlingen, som velat ha med Region Kronoberg på tåget. Men Sverigeförhandlingen har inte kunnat övertala regionen.

– Vi har ju velat att kronobergarna ska få snabbare anknytning till Stockholm, Göteborg och Malmö och vi ser inte hur vi kan nå det målet. Det finns inget i avtalet som gör att vi kan lösa det, säger Anna Fransson (S) ordförande i regionstyrelsen.

Respekterar ställningstagandet

På Sverigeförhandlingen beklagar man att Region Kronoberg inte vill skriva på avtalet.

– Det är ju synd att inte Kronoberg är med. Det var viktigt för oss att försöka få med alla regioner – att visa en enighet bakom det här projektet. Men vi respekterar deras ställningstagande och tänker inte försöka övertala dem att göra någonting annat, nu vet vi vad de tycker, säger Niklas Lundin, huvudsekreterare i Sverigeförhandlingen.

Arbetet fortskrider

Men att Region Kronoberg inte skriver under avtalet spelar egentligen inte någon större roll.

– Samtidigt så finns det ingen station i länet, så på så sätt kommer arbetet för vår del att fortskrida som tidigare, säger Niklas Lundin.

Sverigeförhandlingen försöker nu påverka regeringen att välja deras förslag på utbyggnad av höghastighetsbana. I den nationella plan som Trafikverket presenteras sker utbyggnaden mycket långsammare och med en lägre hastighet på tågen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet