Rekordåret beskriver Ikea själva som ett år som präglats av pandemirestriktioner, globala logistikproblem och inflation.
Under året öppnade Ikea sju planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder planerade bland annat kök, badrum eller rum. En finns på köpcentrumet Grand Samarkand i Växjö.
– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns och då de önskar. Något som ger oss nya förutsättningar att nå fler och skapa tillväxt, säger Lena Herder, landschef, i ett pressmeddelande.
Onlineförsäljning står för 19 procent
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger med 172 miljoner kvar kring förra årets siffra – med skillnaden att de fysiska besöken ökade med en bra bit över 4 miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
Det Ikea benämner som verksamhetsår 2022 täcker perioden från 1 september 2021 till 31 augusti 2022.