Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Universitetets utgifter för resor, konferenser och föreläsare minskade med 44 miljoner under 2020. Foto: SVT/TT

Linnéuniversitetet har sparat 44 miljoner på resor under pandemin

Uppdaterad
Publicerad

När pandemin gjort att det inte längre gått att resa som vanligt har många företag och lärosäten tvingats tänka om. För Linnéuniversitetet har pandemin också lett till att man sparat in 44 miljoner kronor på minskat resande.

Ett normalt år som exempelvis år 2019 reste personal och elever vid Linnéuniversitetet för 63-miljoner kronor. En utgift som innefattar både konferenser och hotellkostnader.

I och med corona minskade utgifterna för resor dock med 44 miljoner kronor under 2020. 

– Vi släckte ned resandet, även resandet mellan Kalmar och Växjö. Många andra resor och aktiviteter har nästan helt försvunnit och i stället har vi gått över till att mötas via digitala plattformar, säger Joakim Karlsson, som är ekonomichef vid universitetet.

Alla kostnader runt resandet har minskat

Det inte bara själva resandet som genererar kostnader. Kurser och konferenskostnader samt övernattningar på hotell ingår.

Före pandemin år 2019 uppgick de totala resekostnaderna till nästan 63 miljoner kronor. I bokslutet för 2020 är den summan 19 miljoner kronor, en besparing på 44 miljoner kronor.

Den senaste tidens händelser har helt förändrat våra mönster kring hur vi möts och den har även skyndat på utvecklingen mot ett digitalt sätt att mötas.

– Mycket av de här digitala aktiviteterna har funkat lika bra som att träffas fysiskt, det tror jag kommer att föra med sig ett annat mötessätt framöver säger Joakim Karlsson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer