Det handlar bland annat om att man slår ett nummer och kopplas till någon helt annan och det kommer ofta in en tredje part i samtalet.
Säkerhet och sekretess
Telia har lovat att ta tag i problemet men inget har hänt. Bekymren började efter det kraftiga ovädret vecka 28 och har de senaste veckorna eskalerat. Virserums kommunalråd Lars Rosander (C) är bekymrad över frågor om säkerhet och sekretess.
– Det är väldigt allvarligt att folk inte kunnat komma fram på 112. Det kan ytterst bli en fråga om liv och död, säger kommunalrådet.
Lars Rosander(C) menar också att det kan drabbar hemtjänsten och banker hårt när man kan få in vem som helst på linjen.
Drabbar företagare
Elin Sjösten som är frisör i Virserum säger till Smålandsnytt att hon drabbas väldigt hårt av detta.
– Det är totalt kaos och det absolut största problemet är att kunderna inte kommer fram. Som företagare kommer jag att kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst, säger hon.
Problemet kan vara löst
När Smålandsnytt kontaktar Telia under onsdagseftermiddagen säger företaget att de tror att de hittat felet.
-Allt ser bra ut, så vi hoppas att vi kan ha löst det nu, säger Telias informationschef Hans G Larsson.
Han beklagar att det tagit så lång tid.
-Det är tråkigt att det tagit sådan tid och att vi inte kunnat ge några klara besked. Vi ska nu sätta oss ner och se om vi kunde gjort något annorlunda.
Hur kommer ni att kompensera de drabbade företagarna?
-Det är väldigt ovanligt att vi kompenserar kunder för uteblivna intäkter. Däremot kan man naturligtvis diskutera andra former av kompensation. Men det vill vi ta med varje enskild kund.
Lotta Frånberg
lotta.franberg@svt.se