Bakgrunden är den nya typ av lastbil som företaget infört. Man har då tillverkat den parallellt med en äldre modell och i samband med det haft behov av extra personal. När nu introduktionen av den nya modellen slutförts så finns inte längre behovet av extrapersonal.
– Den dag i oktober som är produktionsfri kommer några arbeta med olika projekt och andra kommer vara lediga, säger Ida Hammarqvist, pressansvarig.
Hon säger att det man nu ser är en återgång till normala ordernivåer, något som alltså innebär en viss minskning. Men hon understryker att det fortfarande handlar om höga nivåer.
– Det är fortfarande höga ordernivåer, men det är en minskning som gör att vi måste anpassa bemanningen och det görs inom ramen för de flexibla avtal som vi har.
Visstidsanställda påverkas
Det kommer inte bli aktuellt med uppsägningar, men däremot kommer visstidsanställda att påverkas.
– Vi tittar successivt på bemanningen och ser vilka visstidsavtal vi ska förlänga och vilka som vi kommer låta löpa ut.
Produktionen kommer även göra ett uppehåll under tre dagar mellan jul och nyår.
– Anledningen är att våra chassiverkstäder har stängt mellan jul och nyår och då får vi anpassa vår produktion.
Fortbildning på fredagar
Även på Volvo i Braås införs produktionsstopp under hösten. Fredagarna ska de anställda få ägna åt fortbildning.
– Företaget har valt att behålla produktionstakten i veckorna och istället frigöra fredagarna för utbildning, säger Richard Bonassin, ordförande IF Metallklubben.
Han säger att man i vanliga fall brukar minska takten i produktionen under hösten eftersom orderingången minskar då. En dag för fortbildning i veckan är något han välkomnar.
– Det har varit ett högt tempo i produktionen den senaste tiden som gjort att utbildningar hamnat lite på efterkälken.
Redan nu ser man att det återigen kommer bli mer att göra efter årsskiftet.
– Det är alltid mer att göra på våren än på hösten.