Attitydproblem är ett lika stort problem som slitna spår och tåg, anser SJ:s vd Crister Fritzon.
Branschen samlades i Stockholm på onsdagen under paraplyet Tillsammans för tåg i tid (TTT) där alla som har med svensk järnväg att göra ingår. Huvuduppgiften är att ta reda på varför så många tåg är försenade och vad som måste göras för att nå det högt ställda målet 2020.
Hittills i år har persontågen haft 90-procentig punktlighet (tidtabell +5 minuter), men det gäller tågen på kort- och medeldistans. Bara i snitt tre av fyra fjärrtåg har hållit tidtabell hittills i år och svackan orsakades av den ”eländiga” sommaren med banarbeten, strejker och bränder i ställverk.
Snabba beslut
SJ:s Crister Fritzon efterlyser fler snabba beslut för att öka punktligheten och påpekade för sina branschkollegor att SJ:s kostnader för ersättningstrafik ökat med 38 procent i år jämfört med samma period förra året.
– Så här kan det inte fortsätta. Jag kan inte titta kunderna i ögonen och säga att det kommer att bli sämre innan det blir bättre, slog han fast och tillade att han är orolig för attityderna inom branschen.
– Om vi ska komma åt problemet måste vi bli bättre på att styra verksamheterna och då handlar det mycket om attityder. Det här är en bransch som hållit på i 150 år och det finns mycket kultur och inarbetade arbetssätt som vi vill förändra, säger han till TT.
Ny situation
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm påpekar att järnvägens karta i dag stämmer dåligt överens med verkligheten.
-Vi har en helt ny trafiksituation i dag och med helt andra krav på systemet. Det går inte längre att göra som vi alltid har gjort, då kommer vi att stampa på samma ställe. Vi måste hela tiden att ifrågasätta hur vi jobbar och hitta på nya sätt.