Foto: TT Bild

Trafikverket: ”Vi förstår frustrationen över tågförseningarna”

Uppdaterad
Publicerad

Just nu pågår Sveriges största upprustning av järnvägen på södra stambanan. Det i sig påverkar hela tågtrafiken och skapar förseningar. Efter Ikeas utspel om kraftiga tågförseningar överväger Trafikverket att minska ner antalet tågavgångar.

Ikea riktar nu kritik mot att flera av tågen som trafikerar Malmö, Lund och Älmhult oftast är kraftigt försenade eller inställda. De har därför själva valt att sätta in bussar för att köra de 600 medarbetare som pendlar varje dag.

LÄS MER: Ikea tröttnade på trafikkaoset – nu sätter de in ersättningsbussar

– Det är en viktigt kategori medarbetare som åker dagligen från sydvästskåne och upp till Älmhult. De har långa restider och när det blir ytterligare förseningar i tågtrafiken har jag full förståelse för att Ikea väljer lösa situationen själva, säger Lennart Andersson som är regionchef i syd på Trafikverket.

Ser över tågavgångarna

Det är Trafikverket som sköter underhållet av järnvägen samt beslutar hur många tågavgångar som tillåts trafikera järnvägsnätet.

Skånetrafiken äger och servar de tåg som trafikerar södra stambanan medan olika tågbolag hyr in sig för att sköta verksamheten.

Efter Ikeas kritik mot att tågförseningarna skapar störningar i möbeljättens verksamhet överväger nu Trafikverket att se över trafiken på södra stambanan.

– Vi kommer att titta på olika alternativ för att försöka minska förseningarna. Ett sätt är att minska på antalet avgångar och förlänga tåg med fler vagnar så att det inte blir så långa köer på järnvägen, det i sig kan bidra till bättre punktlighet, säger Lennart Andersson.

Förstår frustrationen

Underhållningsarbetet där 14 mil järnvägsräls byts ut mellan Vislanda och Ballingslöv är det största projektet i Sverige just nu. Det har pågått sedan den 22:a april i år och beräknas vara klart i slutet av juni i sommar. Arbetet har orsakat stora störningar i tågtrafiken.

– Jag kom hem från Spanien i måndags och skulle ta tåget från Kastrup. Men en nedriven kontaktledning skapade förseningar och jag kände en frustreration över att sitta och vänta, så jag förstår att folk kan bli upprörda, säger Lennart Andersson.

Det kanske var en bra erfarenhet?

Det är klart, hade jag inte åkt tåg så hade jag aldrig förstått vad som händer i systemet, säger Lennart Andersson som är regionchef i syd på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.