Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Riksdagsmannen Anders Åkesson (C) från Kalmar län är mycket kritisk till förslaget från Trafikverket. Foto: SVT

Trafikverket vill nedgradera järnvägar – får skarp kritik

Publicerad

Trafikverket har skickat ut sina förslag på remiss, där man pekar ut riksintressen för kommunikation. Tjustbanan och Stångådalsbanan, men också väg 34, föreslås bli av med sin klassificering som riksintresse.
– Det går inte att tolka på annat sätt än att de vill klassa ned dess betydelse, säger riksdagsmannen från Kalmar län Anders Åkesson (C).

Det handlar om vilka vägar, hamnar och flygfält som har nationell betydelse – och därför bör skyddas från störningar av olika slag.

– Jag begriper inte varför man gör detta nu precis nu innan vi går in i ett år fyllt av satsningar och investeringar i befintlig infrakstruktur. Det framstår inte heller som särskilt klokt om vi ska lyfta över transporter till järvägar och sjöfart, säger Anders Åkesson.

Skarp kriktik

Ett flertal politiker från Kalmar län vänder sig skarpt mot Trafikverkets förslag att delar av Stångådalsbanan och Tjustbanan ska tas bort från riksintresset som skyddar anläggningar ur ett nationellt perspektiv. Det finns bland annat en stark oro att banorna blir eftersatta i underhåll, och att man på lång sikt tvingas lägga ner sträckorna helt.

– Man menar att ett regionalt intresse inte är skäl nog för att ha ett riksintresse för en väg eller järnväg. Det är en väldigt märklig bedömning man gör, säger Åkesson.

Trafikverket ingen koppling till anslag

Men Trafikverket menar att förslaget inte påverkar sträckorna. Och att  exempelvis underhållet av banorna inte kommer att förändras.

– Det har ingen koppling till investering och underhållsanslag, säger Rami Yones, chef på Trafikverket.

Menar du att politiker och tjänstemän har missuppfattat vikten av riksintresset?

– Ja, det som händer är att Trafikverket inte längre har ett juridiskt skydd mot kommunal planering. Det är inte en stor förändring.

Men Anders Åkesson står fast vid att det kommer att påverka utveckling regionen. 

– Det är en signal att det inte längre är lika viktigt med den regional utvecklingen, och det kommer att vara en långt längre resa när det gäller investeringar, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer