Det är snart ett år sedan de första lärarna började jobba på de nya karriärtjänsterna inom skolan, de så kallade förstelärartjänsterna. Men det har alltså gått trögare än väntat.
Olika kommuner har dessutom hanterat möjligheten med förstelärare på olika sätt. Därför ska forskare vid Linnéuniversitetet nu titta närmare på hur några småländska kommuner använt reformen .
– Vi vill redan nu försöka se vilka följder förstelärarna fått i olika kommuner. Många kommuner vill veta hur andra hanterat den här frågan och lära av det, säger Daniel Alvunger, lektor vid Linnéuniversitetet.
Ska kunna utbilda kollegor
Förstelärare har införts för att öka statusen inom läraryrket. Förstelärarna kan till exempel coach kollegor, hålla i utbildningar eller vara ämnesansvariga vid en viss skola.
Det ges än så länge väldigt fria ramar kring hur de olika kommunerna och skolorna använder pengarna för förstelärare.
Kalmar, Växjö, Vetlanda och Nässjö finns bland de kommuner som forskarna vid Linnéuniversitetet nu ska titta närmare på.