– Vi har gjort uppskattningen att hon sålt för cirka tre miljarder kronor, säger Kosta Bodas vd Magnus Andersson.
Efter Ulrica Hydman Vallien bortgång, 79 år gammal, har glaskonstnären hyllats och hedrats. Hos Kosta Boda i Småland beskrivs hon som ”en av de glaskonstnärer som har betytt mest för Kosta Boda och formade produktionen under hela 80- och 90- och 00-talet”.
– Det som skilde henne från många andra formgivare framförallt på 80- och 90-talet var att hon ville göra sin konst tillgänglig för alla och lyckades med detta tack vare effektiva produktionstekniker. Det gav gemene man ett glaskonstverk till en nåbar peng, säger Magnus Andersson.
Förde ut sitt budskap
– Hon fanns också i de fina salongerna men det var inte där hon var som allra bäst utan strävade i stället med sitt design-dna att föra ut sitt budskap.
Mest känd är Ulrica Hydman Vallien för verk dekorerade med bland annat orm- och tulpanmotiv och serier som ”Friendship” och ”Mine”. Med stor popularitet inte bara i Sverige utan vitt skilda länder som USA och Japan så har hennes konstverk blivit en försäljningssuccé.
Enligt Magnus Andersson gjordes en uppskattning för några år sedan i samband med en utställning gällande den totala försäljningen av hennes verk.
Jubileumsutställning aktuell
Då gjordes bedömningen att det handlade om i storleksklassen tre miljarder kronor.
– Hon har ju varit verksam hos oss i nästan 40 år och Kosta Boda har försäljning i över 60 länder men hon är ju en av Sveriges absolut största konstnärer alla kategorier om du tittar på omsättning, säger han.
Vad finns i dagsläget för några planer från er sida när det gäller att hedra Ulrica Hydman Vallien?
– Just nu handlar det om att visa respekt för familjen så vi har inte hunnit fundera så mycket. Det som ligger närmast till hands är någon form av jubileumsutställning där det är viktigt att familjen tycker att det är rätt sätt, säger Magnus Andersson.