”Vi skulle köra över kunderna”

Uppdaterad
Publicerad

SVT har talat med två säljare som arbetat med telefonförsäljning åt företaget Ringia AB. Båda berättar om hur de fått instruktioner om inte lyssna på kunderna utan istället köra över dem.

– Man använder ofta uttrycket ”köra över” när man talar om kunderna, säger försäljaren ”Anna” till Jönköpingsnytt.

”Anna” som arbetat för Ringia vill vara anonym och berättar vidare.

SVT granskar försäljningsmetoder

– Vi skulle argumentera så mycket som möjligt och vara väldigt hårda.

Jönköpingsnytt: – Vad innebär det att ”köra över” kunder?

– I princip att man inte ska lyssna på dem, säger Anna.

Går efter manuskript

– Vi satt i ett call-center med väldigt hög musik. Förmodlingen för att distrahera kunderna som man ringer till, säger ”Lars” som också arbetat för Ringia.

– Som försäljare får man ett färdigt manuskript att gå efter. Sedan är det bara att hela tiden forcera och forcera för att få till ett avtal med en kund, säger ”Lars” till Jönköpingsnytt.

Ringia hävdar avtal med Tore

En som är starkt kritisk till Ringias metoder är 75-årige Tore Arvidsson i Smålandsstenar. Jönköpingsnytt har tidigare berättat om striden mellan Tore och Ringia. Tore hävdar att han inte ingått något avtal med Ringa.

Ringia å sin sida la under fredagen ut ett bandat samtal mellan Tore och deras försäljare på sin hemsida, som de säger är bevis på att Tore Arvidsson sagt ja till deras tjänster.

Tore Arvidsson säger till Jönköpingsnytt att ljudfilen är hopklippt och att han i samtalet med Ringia om och om igen bad om en offert och inte ingick något avtal.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet