Gert-Owe Petersson förklarar att bromsträckan blir längre med odubbade vinterdäck. Foto: Simon Vinnardag/SVT

Vinterdäck på sommaren – en vanlig trafikfara

Publicerad

Nu börjar många sätta sommardäcken på sina bilar runt om i länet. Men det finns ingen sommardäckslag i Sverige och allt fler behåller sina odubbade vinterdäck hela sommaren, vilket kan vara en trafikfara.

Att köra med sommardäck på vinterväglag är ovanligt och olagligt. Men idag finns inga restriktioner om att köra med odubbade vinterdäck på sommaren i Sverige.

– Man skulle kunna använda odubbade vinterdäck året runt, men det är mycket osmart och det är dåligt för trafiksäkerheten. Dessutom är det sämre ur ett ekonomiskt perspektiv, säger Bo Göingberg utredare på Transportstyrelsen.

Längre bromssträcka

Enligt flera motororganisationer och Transportstyrelsen blir bromssträckan 30% längre med vinterdäck än sommardäck under sommarförhållanden. Därför kan det vara livsfarligt att köra med vinterdäck på sommaren.

– Det blir inte samma grepp i vägbanan, eftersom däcken inte tål den värme en asfaltsväg ger. Konsekvensen kan bli att man inte hinner stanna när något springer framför bilen, säger verkstadsägaren Gert-Owe Petersson.

Dubbdäck byts senast 15 april

Kan liv räddas om man väljer att köra med sommardäck i stället för odubbade vinterdäck under sommaren?

– Ja, absolut kan det göra det. Det är bevisat, säger Gert-Owe Petersson.

Senast den 15:e april måste dubbdäck bytas. Enligt en undersökning av Sifo kör en kvarts miljon svenskar med odubbade vinterdäck i juni. I åldersgruppen 65+ kör nästan var tionde förare fortfarande med vinterdäck under juni månad.

Se hela inslaget om vinterdäck på sommaren här

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.