– De senaste veckorna har det kommit in nya rapporter om saker som inte är utfört. Då var vi tvungna att tillammans med Sjöströms, ta ett beslut om att nu går det inte, nu tar vi över, säger Eva Pedersen-Wallin, tf. socialdirektör funktionsnedsättning och äldreomsorg.
Vad är det som bolaget inte har utfört?
– Det är den personliga omsorgen. Man har glömt, inte kommit i rätt tid.
Avtal sedan december
Kommunen har haft avtal med bolaget sedan december och Eva Pedersen-Wallin menar att de haft ständig dialog sedan dess.
– Vi har haft väldigt mycket dialog för att komma till rätta med alla brister. Vi hade inte så mycket klagomål i början utan det kan kommit in senare, jag tror att brukarna tänkte att det var en omställningsprocess.
Tar över hemtjänsten direkt
Just nu sitter nio personer och ringer till de 139 brukare som använder bolagets tjänster. Samtidigt ska kommunens egna hemtjänstpersonal omdirigeras till det uppsagda bolagets brukare.
– Vi tar över från och med natten. Några kanske måste jobba extra men vi har personal så att det räcker, säger Eva Pedersen-Wallin.
Anhörig: ”Går inte att nå företaget”
SVT Nyheter har tagit del av ett mejl till kommunen från en orolig kvinna vars pappa har använder sig av Sjöströms hemstjänst. Kvinnan beskriver att hennes pappa inte får mat i tid. Hon skriver också att Sjöströms hemservice röstbrevlåda är full och att det inte går att komma fram till företaget.
SVT Nyheter Södertälje har sökt Sjöströms hemservice för en kommentar.