Hanna Klingborg (MP), ordförande i Järna kommundelsnämnd. Foto: SVT

Kommunen satsar 23 miljoner på camping – vill locka fler turister

Publicerad

Sedan ett par år tillbaka jobbar Södertälje kommun efter ett så kallat turistprogram och syftet är att locka fler turister till kommunen. Som en del i detta beslutar nu kommunen att satsa 23 miljoner kronor på att rusta upp Farstanäs camping.

Farstanäs havsbad och familjecamping är den största familjecampingen i Stockholmsregionen. De 23 miljonerna som kommunen investerar kommer i första hand användas för att förse campingen med vatten och avlopp – men kommunen har större planer än så.

Ekologisk camping

Under våren har man anlitat konsulter för att göra en utredning över båda de kommunägda campingarna, Farstanäs och Eklundsnäs. Efter att ha tagit del av utredningarna har ett förslag tagits fram som förväntas tas vid nästa möte i kommunstyrelsen.

Förslaget är att utveckla Farstanäs camping till en eko-camping.

– Det innebär att campingen kommer fokusera på att bli certifierad på miljöområdet, jobba mer miljövänligt. Jag tror också man kan jobba med naturen runt omkring, man kan jobba med upplevelser i skogen, fiske och vattensport, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i Järna kommundelsnämnd.

För Eklundsnäs camping finns förslaget att avveckla campingen och istället utveckla platsen till ett friluftsområde för Södertäljeborna.

Arrendatorn: ”Dåligt för alla parter”

Farstanäs camping ägs av kommunen men arrenderas av Pigge Werkelin som driver bolaget Farstanäs havsbad och familjecamping AB. Enligt Pigge Werkelin hade han tidigare en överenskommelse med kommunen att han skulle investera över 100 miljoner kronor i campingen och få tomträtt. Men kommunen ändrade sig angående detta.

– Jag tycker det är dåligt för alla parter men jag accepterar att man beslutar så, säger Pigge Werkelin.  

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer