Scania dömdes ursprungligen 2017 för medverkan i en kartell med flera andra företag. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Scania döms till miljardböter efter kartellmedverkan

Uppdaterad
Publicerad

Scania döms till cirka nio miljarder kronor i böter av EU-domstolen för inblandning i en europeisk lastbilskartell. Detta efter att företaget 2017 överklagat EU-kommissionens beslut.

2017 krävdes Scania på 8,4 miljarder kronor av EU-kommissionen för deras medverkan i en europeisk lastbilskartell. Då beslutade företaget att överklaga böterna och nu har alltså domen fallit: EU-domstolen har fastslagit böterna.

– Genom hela denna process i alla år har Scania tillbakavisat alla anklagelser. I övrigt är det för tidigt för att kommentera en så omfattande dom, säger Scanias presschef Erik Bratthall till SVT Nyheter Södertälje direkt efter att beskedet kom.

Kommer ni överklaga domen?

– Domen är inte definitiv och vi kommer återkomma till om vi ska överklaga. Men samtidigt står vi fast vid att vi inte har träffat några överenskommelser för prissättning eller försenat någon introduktion för nya motorer. Så fort vi har ett beslut om vi kommer överklaga så kommer vi kommunicera det, säger Bratthall.

2016 gjorde Scanias konkurrenter och misstänkta kartellmedlemmar upp i en förlikning med EU-kommissionen. Det var företagen MAN, Daimler, DAF, Iveco och Volvo/Renault som var med i förlikning och fick då sina bötesbelopp reducerade med 10 procent.

Har avsatt pengar

Samma år avsatte Scania 3,8 miljarder kronor för att kunna täcka de eventuella EU-böterna. Men företaget hävdade då att agerandet inte skulle ses som ett erkännande utan att det enbart var en säkerhetsåtgärd.

Företagen misstänktes för att i 14 års tid olagligen riggat upp priserna med varandra vilket gjort att de undvikit kostnader för striktare föroreningsregler.

Anklagelserna mot Scania

EU-kommissionen riktade tre anklagelser mot Scania, samma som för övrigt riktats mot samtliga deltagande bolag i kartellen: 1) Grossistpriserna på medelstora och tunga lastbilar för den europeiska marknaden samordnades vilket satte konkurrensen ur spel, 2) Införandet av ny utsläppsteknik försenades och 3) Kostnaderna för ny utsläppsteknik övervältrades till kunderna.

Enligt kommissionen träffades ledningarna för de inblandade bolagen 1997–2004 på bilmässor och andra gemensamma sammankomster. Från 2004 sköttes kartellbildningen via tillverkarnas tyska filialer.

”Under 14 års tid omfattade diskussionerna mellan företagen samma ämnen, nämligen prisökningarna på grossistlistorna, tidpunkt för införandet av den nya utsläppstekniken och övervältring på kunderna av kostnaderna för den nya utsläppstekniken”, sammanfattar EU-kommissionen i onsdagens beslut.

Källa: EU-kommissionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.