Anna Maria Bahi och Jonas Sam i klass 6B har lite olika syn på det nya systemet. Foto: SVT

Prov varje lektion – så ska Ronnaskolan öka närvaron

Uppdaterad
Publicerad

På Ronnaskolan har eleverna högst frånvaro i Södertälje. Frånvaron kan gälla allt från skolk till sjukdom, och efter ett antal olika försök att få bukt med problemet tror ledningen att de nu har hittat en metod för att få eleverna att komma till lektionerna.

Klass 6B på Ronnaskolan har historielektion. Alla elever har med sig en dator in i salen och innan dagens lektion börjar måste eleverna logga in och göra ett prov, eller en så kallad återkoppling, genom att besvara frågor från förra lektionen.

Mina Samaan tycker att det fungerar bra med det nya systemet. Foto: SVT

Mina Samaan tycker att det fungerar bra med det nya systemet.

– Det är bara klurigt om man inte varit på lektionen, säger han.

Misslyckade försök

Det här är ett av många tidigare försök att höja närvaron i klassrummen, till exempel kvarsittning, som fått motsatt effekt och ökar frånvaron.

– Det här är en otroligt allvarlig situation för våra elever som mer än andra behöver vara närvarande i skolan, säger Henrik Ljungqvist, rektor.

”Omedelbart resultat”

Den nya metoden har varit regel på skolan i ett par veckor, och enligt rektor märks redan en skillnad.

– Våra elever är oerhört medvetna om resultaten. Så för att slå där det gör ont, så att eleverna förstår kopplingen mellan tid och resultat, så gjorde vi början av varje lektion till ett bedömningstillfälle. Vi har sett omedelbart resultat, säger han.

– Jag brukade vara sen hela tiden för rasterna mellan lektionerna är så korta. Men nu måste jag tänka på att det finns en återkoppling som jag inte får missa, säger hon.

Får syn på riskbeteende

Men Jonas Sam, som missade dagens återkoppling, är inte helt positiv till den nya ordningen.

– Nej verkligen inte, för när man är lite försenad kan man inte komma in i klassen, och då missar man massa grejer och klarar sig inte så bra, säger han.

Men skolledningen ser ingen risk att skrämma iväg eleverna genom att låsa dörren.

– Nej, om en elev medvetet skippar bedömningstillfällena så vet vi att vi måste hålla ett öga på den eleven och att den förmodligen inte har de kunskaper den behöver, säger Henrik Ljungqvist, rektor.

I snitt är grundskoleeleverna på Södertäljes kommunala grundskolor frånvarande 8,5 procent av tiden. Foto: SVT GRAFIK

Frånvaron i Södertäljes kommunala grundskolor

I en mätning mellan september och november förra året hade en elev i Södertäljes kommunala grundskolor i snitt 8,5 procents frånvaro.

Ronnaskolan ligger över snittet på 12 procents frånvaro tätt följt av Blombacka 11 procent, Hovsjö 10 procent, Järna 10 procent och Soldala 10 procent.

Frånvaron kunde bero på både ledighet, sjukdom och skolk.

Förra terminen var det 21 elever i de kommunala grundskolorna som olovligen, missade hälften av undervisningstiden. 2 elever hade över 80 procents olovlig frånvaro.

Nio elever från friskolorna rapporterades vara borta så mycket att de riskerade att misslyckas med sin skolplikt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.