Konvojkörning. Foto: Scania

Scania deltar i världens första gränsöverskridande lastbilskonvojer

Uppdaterad
Publicerad

Den 29 mars åker tre extra långa lastbilar från Scanias fabrik i Södertälje för att köra i tät konvoj till Rotterdam. Det är en aktion inom ramen för en utmaning från EU:s ordförandeland Nederländerna, i syfte att påskynda utvecklingen med lastbilskonvojer.

Framtidens vägtrafik kräver effektivare, säkrare och snålare körning, där en lösning kan vara att smarta fordon i konvoj kommunicerar för att hålla avstånd, undvika onödiga inbromsningar och välja bra vägar utifrån trafikläget.

Lastbilarna grupperas i konvoj så att de kör ihop, med ett avstånd mellan ekipagen på tio till tjugo meter. Föraren i den första lastbilen bestämmer hastigheten hos konvojen och självkörande lastbilar bakom följer efter tack vare avancerad teknik och mjukvara som automatiskt reglerar avståndet mellan långtradarna.

Aktion för snabbare utveckling

EU:s ordförandeland Nederländerna har nu initierat en utmaning kallad The European Truck Platooning Challenge, som går ut på att en mängd olika automatiserade lastbilar ska köra i kolonner på allmänna vägar från flera europeiska städer till Nederländerna.

Syftet är att utvecklingen med lastbilskonvojer ska påskyndas, då de har en stor potential att öka säkerheten samt minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från varje transport. Förutom Scania kommer fem andra lastbilstillverkare att delta i utmaningen: Volvo, DAF, Daimer, Iveco och MAN, som alla väntas anlända till Rotterdam den 6 april 2016. För Scania pågår resan mellan den 29 mars och den 6 april.

Ska öka internationellt samarbete

Konvojkörning väntas bland annat bidra till energibesparing, men för att det ska bli verklighet krävs ett tätt samarbete över gränserna mellan stater. Utmaningen är således menad att öka det internationella samarbetet och att bädda för kommande EU-lagstiftning.

– European Truck Platooning Challenge är en mycket god möjlighet för oss öka medvetenheten i Sverige och Europa om de stora fördelarna med fordonskonvojer för att åstadkomma säkrare och mer effektiva transporter och för att förbättra flytet i trafiken. Vi hoppas också öka förståelsen för att det krävs gemensamma standarder för olika stödsystem och för att det krävs gemensam europeisk lagstiftning som möjliggör konvojkörning i större skala, säger Scanias drivlineutvecklingschef Jonas Hofstedt i ett pressmeddelande.

Körs med extra trailer inom Sverige

Totallängden av de tre Scaniaekipagen kommer att bli 32 meter mellan Södertälje och Malmö, då ekipagen kommer att köras med en extra trailer den sträckan.

– Längre fordonskombinationer är något vi testar på vissa vägsträckor redan i dag och som vi kan visa goda resultat med. Med en extra trailer ökar mängden gods för varje transport, något som innebär att vi kan sänka kostnaderna per fraktat ton och kilometer med 40 procent samtidigt som CO2-utsläppen minskar med drygt en fjärdedel, säger Jonas Hofstedt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.